Harry Potter, moja vášeň



Relikvie smrti

Toto je jedno z mojich najoľúbenejších tém. Harry Potter je moja velká srdcovka. Pamatám sa, ako som sa s ním stretla poprvýkrát. Boli sme so sestrami aj mamkou v knižnici ako každú sobotu, vyberali sme knižky, mohla som mať 11 rokov, a pani knihovníčka sa ma zrazu spýtala či si nechcem požičať Harryho Pottera, že je to teraz veľmi žiadaná knižka. No lenže ja som jej najprv nerozumela, tak som si v duchu hovorila..."čo, že si to mám požičať? Helikoptéra?" :-D
Heh, ale pak došla staršia segra, a hovorí mi, že Hani vezmi si ju, prečitame si to všetky potom. Tak som si ju vzala a začala éra čarodejníckeho sveta :)




Hltala som každý diel jedným dychom, bolo to pre mna vždy velké dobrodružstvo. Stala som sa na tom závislá, a dokonca aj zbierala vystrižky z novin a časopisov. Stále mám doma velké zložky plné plagátov, článkov, kartičiek a všemožných Harry-Potterovských vecí. 
Určtie ako každé 11ročné dieťa, som aj ja chcela dostať list z Rokfortu, a vážne som naňho čakala celý ten jeden rok. (Deti s čarodejníckou mocou dostávali list okolo narodenín 11 roku)  Keď som dovršila 12ty rok, došlo mi, že Rokfort sa asi konať fakt nebude, že si možem čarovný prútik akurát tak vyrobiť vonku z nejakého drievka a obmotať ho blond vlasmi od barbiny, a predstavovať si, že je to vlas z chvosta jednorožca :-D 

Musela som sa zmieriť s tým, že budem fakt len obyčajná Anička, ktorá sa bude hrať s obyčajnými vecami a robiť obyčajné veci. Nevadí, o to viac som vyčkávala vydanie ďalších a ďalších dielov. :)


Spomínam si, jak som dostala na Vianoce nový diel, a po celý zbytok vianočných prázdnin som nevystrčila nos z izby, furt som len čítala a čítala. Ešte teraz keď si pustim piesne od skupiny Tatu, tak sa mi vybaví pocit, jak ležím na posteli, som plná čarov a čítam Harryho. Zvykla som mať pri čítaní v pozadí kulisu :)

Ubehlo 14 rokov a čo myslíte, že teraz cez leto čítam...no Harryho Pottera :)  Je to už moja trádícia, rituál.. Každý rok čítam všetkých 7 dielov za sebou, už po dobu 14 rokov :) Možno to niekomu príde absurdné a postrádajúce zmysel, však to musím vedieť už nazpamať atď... ale o tom to pre mňa nie je :) 

Zbožňujem každú jednu postavu, aj tie zlé, aj tie dobré, každú jednu kapitolu, každučké slovo :)  
Je úžasné sa zakaždým vracať do príbehu, do mágie, za Dumbledorom, Dobbym, smiať sa na Ronovi a Weasleyovcoch, bojovať s Harrym proti čiernej mágii.


Nikdy nepochopím ako J.K.Rowlingová mohla  vymyslieť takto dokonalý príbeh. Všetko tam je do bodky premyslené, jednička navazuje na sedmičku a naopak, strašne sa mi páči, keď to čítam vždy znova a znova, tak zakaždým postrehnem nové a nové veci. Ako teraz, keď čítam trojku, Harry a Záškodnícka mapa, nechápem prečo, keď ho Snape chytil ju nenechal za sochou Trojnohej čarodejnice aj spolu s neviditeľným plášťom :-D A hneď mal průser jak sv*ňa. Mohol myslieť viac dopredu. Ale no dobre, mal len 13 rokov, tak to beriem :) Vždy ma fascinuje jak to mala Rowlingová premyslené, musela už od začiatku vedieť jak to všetko bude, skončí, o postavách, o celom čarodejníckom svete. Ale vlastne to asi každý spisovateľ má určitú myšlienku, ktorú pak len vloží na papier.

Kniha bude vždy lepšia než film, aspoň pre mňa to tak je. Film k jedničke vznikol až po pár dieloch čo už boli vydané. Čiže ja som mala vo svojej hlave všetky postavy nejak vymyslené, jak vypadajú, jak vyzerala tá a tá scénka. Pak som bola strašne naštvaná, keď to bolo vo filme inak :) Prvé dva diely natočil Chris Columbus (natočil napr. aj Sám doma). Tieto diely su najlepšie, ked vyšla trojka, najviac ma naštvalo jak Hagridova chalupa bola úplne inde jak v predchodzích dvoch dieloch! Z toho som vytočená aj teraz! Neznášam keď režiséri menia veci čo sú v knihe, a tak to je bohužial aj v týchto filmoch, ale s tým nič neurobím, buď sa niečo do filmu nevlezie, alebo to nie je natoľko zaujímavé, aby to vo filme mohlo byť, alebo by bol film pridlhý. Čo je veľká škoda, lebo pre mňa je tam zaujímavé všetko a nikdy by pre mna nebol dostatočne dlhý :-D 

Je veľmi ťažké vybrať moju najoblúbenejšiu knihu. V každej je niečo vzácne a pre mňa velmi hodnotné. Možno by to mohla byť trojka, ale ku každej knihe mám istý vzťah :)
  • Kameň Mudrcov- táto je možno najvzácnejšia, lebo Harry príde do úplne nového prostredia, získa nových priateľov, a Kate Rowlingová tam predstavuje čarodejnícky svet od začiatku, či už hodiny čarovania a elixírov, alebo hlavné postavy Snape, Dumledore, Hagrid, metlobal. V tejto knihe začína predstavivosť a fantázia na plné obrátky.
  • Tajomná komnata- Harry sa tu stretne s mladým Voldemortom, je úžasné jak to potom všetko do seba zapadá ked sa dostanete k siedmemu dielu a pospájate si diely skladačky. Bazilisk, hrozostrašne monstrum, ktoré usmrcuje muklov, Aragog- obrovsky pavuk, za ktorym pojdu Harry s Ronom do Zakázaneho lesa, Brloh- famozny dom Rona Weasleyho..
  • Vazeň z Azkabanu- tu ma hrozne uchvátili Dementori, stvorenia, ktoré kedysi boli ľuďmi, ale teraz su z nich  len bytosti bez duše, ktoré pohlcujú všetko štastie a radosť, Patronus- Harry sa naučil vytvárať svojho patronusa a tym úspešne čelil dementorom, Hermiona a časovrat, Hrdozobec, Páni Námesačník, Červochvost, Tichošlap a Paroháč, metlobalové zápasy- komentator Lee Jordan
  • Ohnivá čaša- Smutná smrť Cedrica Diggoryho, znovuzrodenie Voldemorta na tajomnom cintoríne, Trojčarodejnícky turnaj, kde Harry musel bojovať proti drakom a vodným ľuďom
  • Fénixov rád- Sirius Black, Harryho strýko a dobrodružstvá v jeho dome, Ministerstvo mágie
  • Polovičný princ- doležitá postava Severusa Snapa- tu sa dozvieme ako to naozaj bolo so Snapom a Lily
  • Dary smrti- Harryho posledný boj a zároveň nový začiatok

Teraz čakám kedy konečne pojdem domov, prvé diely mám dočitané, ale ďalšie knižky ma čakajú doma, takže hor sa za mamkou a ockom a Mickou a Murkou v pokračovaní života s čarodejníkmi :) 












Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Deň dvanásty (streda 16.5.2019)

Pani Bakalárka, konečne!

Vianoce sa blížia :)